2015-01-08
Uniós támogatást nyertek, de megéri e?
Csaknem kétmilliárd forintnyi uniós támogatást nyert a
nyugat-balatoni hulladékgazdálkodási társulás eszközök, járművek
vásárlására. A hatvanhárom tagönkormányzatnak nagyjából százmillió
forintnyi önerőt kellene előteremteni. Lombár Gábor balatonfenyvesi
polgármester, a társulás elnöke azt mondta: a közbeszerzés megkezdése
előtt további információkra lesz szükségük; mivel az önerő biztosítása
komoly áldozatvállalást jelent, szeretnék például tudni, hogy az általuk
létrehozott céget is beolvasztják-e egy nagy állami közszolgáltató
holdingba.
A több évig tartó uniós projekt befejezése után az észak-somogyi
települések két külön társulást hoztak létre, a nagyobb tagsággal
rendelkező nyugat-balatoniak leváltak a siófoki székhelyűről és a Zőőd
Kft. megvásárlása után
Pelso Kom Kft. néven új szolgáltatót is gründoltak, mely egy éve tevékenykedik a piacon. A járműveket bérlik, a szemetet a
kaposmérői lerakóba szállítják.
Lombár Gábor arra
emlékeztetett: a különválást az előzte meg, hogy a nyugat-balatoniak
nehezményezték, hogy jelentős nyereséggel működhetett a térségben egy
külföldi többségi tulajdonú szolgáltató (az azóta államivá lett siófoki
székhelyű
AVE Zöldfok Zrt.), egyre magasabb díjakkal. Idő
közben azonban a gazdasági környezet jelentősen megváltozott, a
lakossági hulladékszállítás hatósági áras lett, rezsicsökkentéssel
tetézve, útdíjjal, lerakási díjjal növelve a szolgáltatók költségeit,
melyeket azonban nem lehet érvényesíteni a díjakban. A társulási elnök
szerint ehhez képest jelentős eredmény, hogy
nullszaldósan zárták a tavalyi évet.
Az uniós projekt alapján őket megillető járművekhez, lerakókhoz azonban
– tette hozzá Lombár – nem juthatnak hozzá, perben állnak emiatt az
uniós program gesztorával, Siófokkal, ezért pályáztak, a jelek szerint
sikerrel.
Az elnök szavaiból a kétség is kihallható: megérte-e a különutasság?
Schmidt Jenő tabi polgármester, a nyugat-balatoni társulás alelnöke amondó: az idő
dönti ugyan majd ezt el, de ők továbbra sem csak reménykednek benne,
hanem ma is úgy látják, hogy megérte különválni. – Létrehoztunk egy
saját céget, melynek a költségeit megpróbáljuk mi magunk kordában
tartatni – így a tabi városvezető. – Igaz, hogy közben az állam
megvásárolta az osztrák AVE-t és ezzel a legnagyobb tulajdonos lett az
NHSZ Zöldfok Zrt.-ben, de ettől még felelős tulajdonosként át kell majd
alakítania a működését. Azért, hogy ne kelljen folyton pénzt beletenni
se abba, se más állami közműcégekbe. Mi úgy próbálunk meg gazdálkodni,
hogy ne kerüljön pénzébe a Pelso Kom a tulajdonos önkormányzatoknak, úgy
tudjuk, a siófoki szolgáltatóba, a Siókomba ma is pénzt kell hogy
tegyenek a tulajdonosok, kiegyenlítve a költségek és a díj közötti
különbözetet. Továbbra is hisszük, hogy másképpen is lehet, a különböző
adókat, díjakat ki kell gazdálkodni. Bízom benne, hogy hosszú távon az
érintett önkormányzatok tulajdonában lévő társaságok kerülnek a
legkedvezőbb helyzetbe.
Gémesi György gödöllői polgármester, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) elnöke
arra panaszkodott a minap: a 105 település által 2010-ben egy korszerű
hulladékgazdálkodási rendszerre létrehozott nonprofit Zöld Híd Régió
Kft. működését az állami beavatkozás (rezsicsökkentés, lerakási adó,
stb.) felborította, véleménye szerint a kft. és a hasonló más cégek
előbb-utóbb „kivéreznek”.
Forrás: sonline.hu