Hidvégi József tud érveket sorolni bőven a Fonyód-Badacsony komp mellett.
– A turizmus szempontjából lehet igazán fontos, szerintem óriási
jelentősége volna a nagyobb városokhoz (Siófok, Füred, Keszthely) képest
korábban kevesebb fejlesztésben részesült, éppen ezért elmaradottabb
fonyód-badacsonyi térség előrelépése érdekében – így a fonyódi
polgármester. – Tisztában vagyok vele, hogy Siófokról és Füredről nézve
kevésbé fontos projekt, azzal is, hogy Siófok szava döntő a Balatoni
Hajózási Zrt.-ben. Az is szempont lehet, hogy az a turista, aki az
északi partot célozza meg, ma nagy valószínűséggel Füreden át megy, a
második komp elkészülte után azonban sokan az M7-est választanák
Fonyódig, s ott kompra szállnának. Ezeket a szempontokat természetesnek
tartom, de talán azon is érdemes elgondolkodni: a támogatások célja
elsősorban mégiscsak a fejletlenebb térségek fölzárkóztatása. Márpedig a
Balaton-régión belül mi azok vagyunk.
Hidvégi József szerint fontos érv lehet a megtérülés mellett, hogy a Fonyód és
Badacsony közötti ma a Bahart legnagyobb utasforgalmú személyhajójárata.
– A leendő kompot is úgy kell elképzelni, hogy elsősorban személyeket
szállítanának a Balatonra a szovjet típusú katamaránoknál jobban illő
hajók, az alsó szinten pedig autókat. Arra, hogy megtérülhet-e a
befektetés, legyen elég annyi: több magáncég is bejelentkezett, amelyik
szívesen lebonyolítaná a projektet a kétmilliárdos támogatásból úgy,
hogy a szükséges infrastruktúra kiépülése után (amire a
közlekedésfejlesztési programokból lehetne forrás) megépítteti a
szükséges hajókat és üzemeltetné is azokat. A kétmilliárdhoz 8-900
millió forint önerő kellene, a jelenlegi és a várható forgalmat
figyelembe véve három év alatt megtérülhet.
A fonyódi
városvezető amondó: ezt a két,- vagy akár hétmilliárdot máshol is el
lehet költeni a régióban, a kérdés az, hogy a lobbi során mely
szempontok élveznek elsőbbséget. Hidvégi úgy véli, a turizmus
fellendítésénél aligha lehet fontosabb; márpedig szerinte az új komppal
sokan átjönnének az északi partról a délire, vendéget hozva
Somogyvárnak, Somogyvámosnak, a boglári borvidéknek, Csisztapusztának és
a Nagybereknek is.
Kételkednek a beruházás megtérülésében
Tény,
hogy akadnak ellenzői a kompprojektnek, akik szintén számos érvet
tudnak fölsorakoztatni. Mint például: legalább hétmilliárd forintba
kerülne a beruházás, miközben a 300 milliárdos fejlesztési programban is
csak kétmilliárdot szerepeltetnek rá. Vagy hogy Fonyód és Badacsony
között a távolság jóval nagyobb, a szántód-tihanyi többszöröse, vagyis
komoly teljesítményű kompok kellenének, melyeknek az üzemeltetése
jelentős költségekkel járna. Felvetik, hogy a menetidő a szántód-tihanyi
tíz perccel szemben fél óra volna, hogy csak igen drága jegyárak
mellett érné meg működtetni, s hogy nem rontaná-e a meglévő komp
forgalmát, de nem hisznek a beruházás megtérülésében sem.