2013-01-05
Az év első benzináremelése - „biztos, hogy nem az utolsó”
– Ez lesz az év első üzemanyagár-emelése, de egészen biztos, hogy nem az utolsó – mondta Koncz István, a Magyar Autóklub dél-dunántúli szervezetének vezetője. – Az országban csaknem 3,7 millió közúti jármű van, becslések szerint 25-30 százalékát nem, vagy csak rendkívül ritkán használják. Minél szegényebb egy megye, annál kevesebb pénzt költhet a közlekedésre a lakosság.
A közlekedési és az ipari cégeken kívül az agrárvállalkozók is nyögik az üzemanyagár-drágulás következményeit. Ács József, a mezőgazdasági termelők szövetségének megyei elnöke úgy látja: minden emelés, amely növeli a költségeket, hátrányosan éri a termelőket.
– A gazdálkodók kora tavasztól egészen késő őszig jelentős mennyiségű gázolajat használnak fel – emelte ki. – A szántástól a betakarításig hektáronként nagyjából 70-90 liternyi üzemanyagra van szükség.
Világpiaci árak és a változó forintárfolyam – Jaczó Győző, a közlekedéstudományi egyesület megyei területi szervezetének somogyi vezetője szerint alapvetően ez befolyásolja a benzin és a gázolaj árát, no, és a járművezetők helyzetét. Szerinte, akik hivatásszerűen használják az autót, azok a sorozatos üzemanyagár-ingadozás ellenére sem hagyják abba a vezetést.
Bacza Barbara, a kaposvári Fáraó Taxi ügyvezetője osztja a szakember álláspontját. Bár – tette hozzá – a taxisok újabb és újabb takarékossági praktikákat vetnek be.
– Az optimális fuvarszervezésen kívül gyakran már a járműfűtéssel is spórolnak a kollégák – hangsúlyozta. – Sokan várakozás közben nem járatják a motort, inkább jó vastagon beöltöznek.