A 2020-ig tartó
európai uniós fejlesztési időszakban három program öleli fel a
közlekedésfejlesztési feladatokat, a prioritások között szerepel az
autópálya-építés és a vasút korszerűsítése is - mondta Szalóki Flórián, a
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért
felelős helyettes államtitkára Veszprémben.
A
8-as számú főút fejlesztéséről tartott szakmai fórumon Szalóki Flórián
ismertette: a Közlekedési Operatív Programban (KÖZOP) 2073 milliárd
forint, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP)
1215 milliárd forint, míg az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF)
programban több mint 330 milliárd forint áll rendelkezésre. Jelezte: a következő időszak fontos feladata az egyes közlekedési módok közti átjárhatóság elősegítése is.
Szalóki Flórián elmondta, a korábbi gyakorlathoz képest változás, hogy célirányos pályázatokkal keresik meg azokat, akik a kiírás feltételeinek megfelelnek, míg eddig bárki pályázhatott. Az elhasználódott utak fejlesztésére fedezetet nyújtana a helyben hagyott útdíj, hiszen ez az előzetes számítások szerint 20-30 milliárd forintot is elérne - hangsúlyozta a közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkár.
A vasúti fejlesztésekről szólva Szalóki Flórián elmondta, a régió szempontjából kiemelkedő a Balaton körbeutazását megvalósító beruházás, amelynek összköltsége 2 milliárd forint, és az előzetes tervek szerint 2015 végére megvalósul.
A vasúti fejlesztések mellett nagy hangsúlyt kell fektetni a jegyértékesítés korszerűsítésére is, mert a jegykiadó automaták telepítése a tapasztalatok szerint megnöveli a bevételt - hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
Markovszky György, a Veszprém Megyei
Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a 8-as út fejlesztésének fontosságát
hangsúlyozta. A közlekedési infrastruktúra fejlettsége és a térség
gazdasági mutatói között egyértelmű párhuzam vonható - jegyezte meg.
Bodó Imre, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. irodavezetője
elmondta, hogy a 8-as számú főút fejlesztése a 2007 és 2013 közötti
uniós fejlesztési ciklusban kezdődött meg, egy része pedig áthúzódik a
következő, 2020-ig terjedő időszakra. Eddig 40 kilométernyi útszakasz
újult meg és 16 kilométer kétszer két sávos út épült - fejtette ki.
Hozzátette:
folyamatban van a székesfehérvári és várpalotai elkerülő szakasz
építése, és előkészítés alatt a várpalotai elkerülő második üteme, a
veszprémi körgyűrű és a Herend-Szemenye szakasz, valamint az M8-as
Körmend és országhatár közti szakasza.
Reiter Barnabás, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság
közlekedésrendészeti osztályvezetőjének szavai szerint az elmúlt
időszakban, részben a fejlesztések eredményeképpen, jelentősen csökkent a
8-as számú főúton a balesetek száma. (MTI)