2012-12-10
Droszt(f)osztás: lassan nem éri meg Siófokon fuvarra várni

A siófoki polgármesteri hivatal műszaki osztálya már májusban jelezte, hogy a taxisok még nem kötöttek erre az évre közterület-használati szerződést. A taxisok azóta is, egész évben használták a drosztokat, de nem fizettek. A vállalkozók jelezték: az erre az évre rendeletbe foglalt, gépkocsinkénti 80 ezer forintos éves díjat oly mértékben sokallják, hogy először arra gondoltak, gépelési hiba történt. „2011-ben száz taxival számolva 980 ezer forint folyt be a területhasználatért az önkormányzathoz – számol az önkormányzatnak címzett levelében a siófoki Zöld Szám Rádiótaxi Egyesület. – Nyolcvanezer forintos díjjal számolva a 2012-es bevétel tízmillió forint volna. Ez 1035 százalékos, azaz több mint tízszeres közterület-használati díjemelést jelent. Ezért kértük a rendelet felülvizsgálatát.”
Az egyesület azt javasolta: idén is kifizetik a tavalyi díjat, jövőre pedig – együttműködési szándékuk jeleként – hajlandók a dupláját is. „Saját etikai kódex megalkotásával, egymás segítésével és egymásnak jó példa mutatásával eljutottunk oda, hogy Siófokon (ellentétben más városokkal) nincsenek botrányok a taxisok világában – fogalmaz levelében az egyesület. – Szeretnénk ezt a rendet megőrizni, nem utolsó sorban családunkat és vállalkozásunkat tisztességes munkával fenntartani.”
A képviselő-testületi ülést megelőző bizottsági ülésen az a kompromisszum született a két fél között, hogy bruttó 22 ezer forintot fizessenek az idei évre a taxisok, ám ott elhangzott az is: ennél többet nem hajlandóak. A pénzügyi bizottság 2013-ra 30 ezres, 2014-re 40 ezres díjtételt javasolt, a városfejlesztési azonban már 2013-ra is nettó 40 ezret – ez utóbbit fogadta el végül a testület is.
– Miért most, év végén próbálunk egyezkedni a taxisokkal, amikor egész évben nem fizettek? – kérdezte a testületi ülésen Gömbös Katalin képviselő (Jobbik).
– Folyamatos egyeztetés zajlott – felelte Pavlek Tünde jegyző. – A közterület-felügyelők egyébként sem tudják pisztollyal arra kényszeríteni a taxisokat, hogy díjfizetés híján hagyják el a drosztokat.
Balázs Árpád polgármester szerint nem lett volna szerencsés, ha esetleg a nyáron attól lett volna hangos a sajtó, hogy Siófokon nem engedik beállni a taxikat a drosztokba. Most van itt az idő a nyugodt egyezkedésre, tette hozzá.
– Egy városközpont-Széplak fuvar ára lenne a jövő évi havi díj mértéke, ez nem lehet túlzott összeg egyik vállalkozó számára sem – vélekedett Hamvas Péter (Együtt Siófokért). – A bizottsági ülésen azonban jelezték, hogy évi 22 ezer forintnál nem fizetnek többet. Hogyan lesz behajtható a magasabb összeg, mi várható ez esetben?
– Mi várható? Bármi! – így Balázs Árpád. – Ha nem tudunk megegyezni, megszüntetjük a taxidrosztokat és bevonjuk e helyeket a fizetőparkolásba. Mindenkinek ez lenne a legrosszabb. De ha a befizetések elmaradnak, Siófokon nem lesznek taxidrosztok.
Csorba Ottó (Fidesz), a pénzügyi bizottság elnöke egy későbbi tárgyalási fordulóban a viteldíj-maximálást javasolta. Elmondása szerint ugyanis az idei nyárról is hajmeresztő, de beazonosítható esetek keringenek, még ha nyilván nem is ez az általános: a vitorláskikötőtől a víztoronyig négyezer, a kikötő és a kiliti városrész közötti fuvarért nyolcezer forintot kért a taxis, egy kiliti szőlőhegy-széplaki Palace diszkó útért pedig 36 ezret gombolt le német fiatalokról. – A helyiek nem ülnek taxiba, mert több ezer forintot egy-két kilométerért nem tudnak kifizetni – vélekedett Csorba.
– Maximálni kellene a viteldíjat városhatártól városhatárig (Kaposváron például ez 700 forint – a szerző), továbbá elérni, hogy a Siófok-kártyára kedvezményt adjanak. Ez a taxisok saját érdeke volna, hiszen több kuncsaftjuk lenne; igaz, öt fuvarból jönne össze egy mainak a bevétele.
A bíróság lesörpörte a jogi kísérletet
Nyolc éve, 2004 nyarán félpályás útlezárással demonstráltak Siófok belvárosában a taxisok, akkor az ellen tiltakozva, hogy a széplaki Palace diszkó kisbuszai ingyen szállítják a fiatalokat. Néhány éve a város rendeletben próbálta maximalizálni a helyi taxis vállalkozói engedélyek számát, ám ezt végül a bíróság „elmeszelte”.
– A helyi taxisok mára elfejlették, hogy éppen a védelmükben léptük ezt meg, de „jogi kísérletünk” nem nyerte el a bíróság tetszését – emlékeztetett Balázs Árpád polgármester. – A siófoki taxisokat egy három műszakban dolgozó székesfehérvári cég próbálta meg kiszorítani a nyári szezonban, ha akkor nem alkotunk rendeletet, lehet, hogy ma egyetlen helyi taxis se lenne.