2013-11-14
Piros, piros, piros: zebra miatt nincs zöldhullám a városban
KAPOSVÁR | Sok panasz érkezik szerkesztőségünkbe a Kaposváron áthaladó főutak jelzőlámpáinak összehangolatlansága, főként a 610-es főút Mező utcai és Füredi úti csomópontjai közötti szakasz lámpáinak összehangolásának hiánya miatt.
Keletről nyugatra, vagyis a Mező utcai csomóponttól indulva a Kanizsai út felé – Toponár vagy Dombóvár felől érkezve a városba – lehetetlen megállás nélkül végigmenni Kaposváron. Már a Virág utcánál pirosat kap az autós, de ha ott még szerencséje van – túl lassan vagy túl gyorsan megy – akkor a Szent Imre utcánál bizonyosan előtte vált tilosra a lámpa. És utána pirosat kap a Honvéd utcánál is. A 2-3 kilométeres szakaszon keresztülvergődni a várakozásokkal együtt akár tíz-tizenkét percbe is beletelik, így azok, akik a város északi vagy északnyugati részébe igyekeznek, a Virág utcánál elhagyják a főutat, s a Hegyi és az Arany utcán keresztül mennek, ahol nincs lámpa. Így viszont a forgalom a főútról a kisebb utcákba terelődik.
A 610-es út, s így a jelzőlámpás kereszteződései is a Magyar Közút Zrt. kezelésébe tartoznak. A cégnél érdeklődtünk, mi alapján állíttatták be a lámpákat, készítettek-e előzetes felmérést ezzel kapcsolatban, vagy legalább utólag ellenőrizték-e a beállítás helyességét?
– A Mező utca–Kanizsai utca közötti jelzőlámpás csomópontokban két szakaszban alakítottuk ki az összehangolt szinkronrendszert – felelte Pécsi Norbert, a Magyar Közút Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – Az egyik a Mező és a Pázmány utca, a másik a Szent Imre és a Kanizsai utca között: mindkét szakaszon a főirányban összehangolt rendszerben üzemelnek a lámpák.
Az osztályvezető hozzátette, a Pázmány és a Szent Imre utca között a Tallián és a Hunyadi utcánál gyalogos védőszigetes gyalogátkelőhelyeket alakítottak ki. Az erre vonatkozó rendelet szerint összehangolt forgalomirányítású útkereszteződések között nem lehet kijelölt gyalogátkelőhelyet létesíteni, kivéve ha annak forgalmát a mellette levővel összehangolt forgalomirányító fényjelző készülék irányítja. Mivel azonban az említett két átkelőnél nincs lámpa, így a 610-es főút teljes kaposvári szakaszát nem lehet összehangolni.
– A két szakaszon az összehangolás a lakott területen belül engedélyezett sebességhatár figyelembevételével történt – folytatta Pécsi Norbert, aki elismerte, már több panasz is érkezett a lámpák miatt cégükhöz, ám a fentebb említett rendelkezés miatt nem tudnak lépni az ügyben. – Akkor tudnánk összehangolni az összes lámpát, ha a két átkelőhelynél az önkormányzat telepítene gyalogos biztonsági berendezéseket, ám ezeket a városnak kellene fenntartania.
A négysávossal kapcsolatos panaszok mellett a közelmúltban megszaporodtak a 67-es út és a Táncsics utca sarkán nemrégiben átadott jelzőlámpás csomóponttal kapcsolatos panaszok is. Az ott lakók szerint eleinte jól működött a nyáron átadott lámpa, ám aztán állítottak valamit a rendszeren, s most hosszú percekig kell várni, hogy a 67-esről balra a Táncsicsba be tudjanak fordulni. Az a hír terjedt el a környéken élők között, hogy érzékelő van az útba építve, mely csak megfelelő számú autónál ad jelzést.
– A kereszteződésbe a balra kanyarodó sávokba már az építéskor járműérzékelő hurkok kerültek – mondta
Pécsi Norbert –, melyek már egyetlen jármű beállása esetén is szabad jelzést adnak a balra kanyarodónak a következő periódusban a fázisterv szerinti időpontban. A közelmúltban meghibásodott a hurok, és kijavításáig valóban nehezen váltott át a lámpa a balra kanyarodó sávoknál. Miután kijavítottuk, ismét az eredeti fázisterv és forgalmi rend szerint működik a csomópont.
forrás : ( Sonline )